Weerbaarheidstraining

Leerlingen zijn bezig zichzelf te ontdekken. De invloed van vrienden, familie en omgeving is groot. Ze zijn zeer vatbaar voor kritiek of complimenten van de buitenwereld. Dit heeft een sterke invloed op hun gedrag, zowel in positieve en negatieve zin. Door het aanleren van fysieke en mentale weerbaarheidstechnieken, leren zij hun emoties te controleren.

Het cursusmateriaal van deze sociale weerbaarheidstraining is gericht op de leerlingen zelf. Deze training heb ik samengesteld aan de hand van mijn ervaringen in het (speciaal) onderwijs, hulpverlening, opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening en in de vechtsport (Taekwondo, zelfverdediging). De training is zowel fysiek als mentaal gericht.

Fysiek:

  • conditie opbouwen
  • eigen krachten leren kennen
  • zelfverdediging
  • houding verbeteren
  • omgaan met agressie

Mentaal:

  • verbeterde zelfbeeld
  • zelfrespect
  • vermindering van onzekerheden
  • zelfvertrouwen opbouwen
  • samenwerken

Het aanleren van zelfverdediging heeft een preventieve werking. Wie zich sterker voelt of weerbaarder toont, loopt minder risico het slachtoffer te worden van geweld. Zelfvertrouwen, geloven in eigen kracht en voor jezelf opkomen, zijn belangrijke facetten in zelfverdediging en weerbaarheid.

Als je niet weerbaar voelt ben weerloos ten opzichte van een ander. Je denkt dat anderen altijd sterker zijn. Maar niet alleen de angst voor geweld is wat je ervan weerhoudt om je  weerbaar op te stellen, het ongeloof in eigen kunnen, onzekerheid en onwennigheid op vechtgebied spelen ook mee.

Door meteen duidelijk je grenzen aan te geven, zeg je als het ware: “Ik ben geen gemakkelijk slachtoffer, aan mij heb je de verkeerde. In situaties waarin dit niet genoeg is, zal de leerling zich ook fysiek moeten verweren